Träna vid sjukdom...

Min kropp verkar vara inställd på att vakna 08.00 oavsett vilken dag det är. Så det är väl bara att göra som kroppen säger och kliva upp ur sängen. Jag försöker kurera min hals med Kan Jang och en kopp varmt te. Den började krångla igår kväll på träningen o jag som ni säkert vet har aldrig tid att vara sjuk. Mitt schema är fullspäckat, haha!

Jag fick en kommentar igår angående just att träna när man är sjuk. Ofta så är gränsen mellan frisk och sjuk lite luddig. Självklart ska du inte träna om du har feber, en rejäl förkylning, ont i halsen eller skorrande hosta. Du känner din kropp bäst så det gäller att lyssna på kroppens signaler. Om du tränar ändå kan det leda till lunginflammation och vill det sig riktigt illa så kan det leda till hjärtmuskelinflammation. Har du varit ordentligt sjuk i ett par dagar så kan det vara bra att vänta med träningen nån extra dag, för att vara på den säkra sidan. Vill du absolut träna trots att du känner dig lite små sjuk så håll koll på pulsen. Ju högre arbetspuls desto större risk för komplikationer. Det kanske räcker med en promenad?

Går du runt och bara känner dig lite små snuvig? Vänta 2-3 dagar och har det inte blivit sämre så kan du träna. Om jag skulle strunta i träningen varje gång jag känner mig lite snuvig under vintertid så skulle jag inte få mycket gjort. Anledningen till du ofta blir sjuk kan vara att du ha en dålig grundkondition och därför ett sämre immunförsvar. Träning är en viktig del året runt för att stärka både din kondition och ditt immunförsvar.

Har du åkte på en rejäl förkylning finns en hel del knep att ta till. Försök proppa i dig massa vitaminer och mineraler, C-vitamin brukar vara bra. Du kan försöka äta mycket frukt, dricka te, dricka mycket vatten, hålla en bra hygien, testa Kan Jang, honungsvatten, vitlök m.m. Det finns mängder med olika huskurer mot förkylning.

Hoppas ni blev lite klokare av detta...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0